ویژگیهای شبیهساز پرواز
شبیهساز یک هواپیما ثابت و با مدلهای ریاضی طراحیشده و دارای تجهیزات سختافزاری مانند چند رایانه، نمایشگر، نشانگرهای مختلف، دسته، یوک (فرمان هواپیما)، پدال، تراتل (دسته گاز هواپیما) است. تا هنگامی که خلبان پشت آن سیستم مینشیند تمام شرایط پرواز واقعی برای او شبیهسازی شود. در این روش ازچند رایانه صنعتی متداول بازار استفاده شده است که برای هر یک از این رایانهها وظایف و کارهایی تعریف شده است. مثلاً شبیهسازی آلات دقیق به یک رایانه، دریافت و تفسیر اطلاعات به صورت دیجیتال به یک رایانه و هم چنین نشان دادن نمای حرکت بیرونی مانند پستی و بلندیها و موانع نیز به رایانه دیگری داده میشود. تمام این مدلسازیها به یک شبکه مادر متصل میشود. هسته مرکزی این شبیهساز، رایانه ای است که میتواند معادلات ریاضی را حل کند بنابراین مهمترین کار برای طراحی چنین ایدهای تهیه مدل ریاضی صحیحی است زیرا اگر نقصی در مدل ریاضی وجود داشته باشد، رایانه نمیتواند آن شبیهسازی را به خوبی به انجام برساند. طی براوردی که از ارتش امریکا به دست آمده است آموزش شبیه ساز۲۵۷ میلیون دلار در هر سال برای ارتش صرفه جویی داشته است که با وجود ۱۳۱ شبیه ساز به هر کدام ۹۶/۱ میلیون دلار اختصاص می یابد این امر اهمیت شبیه سازها را در کاهش هزینه های آموزش پرواز نشان می دهد با توجه به مطالب بالا نمی توان جایگزینی برای شبیه سازهای پروازی در آینده پیش بینی کرد و تنها جایگزین آن می تواند پروازهای حقیقی باشد که ضمن داشتن ضایعات نیروی انسانی و تجهیزاتی، هزینه بالایی نیز در بردارند. شبیه سازها با توجه به انواع آنها هر یک از تکنولوژی کلیدی به شرح ذیل برخوردارند:
بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز پروازی بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا