◄به دنبال ایدههای جدید از منابع متنوع و گسترده هستند.
ج) آگاهی اجتماعی: دربرگیرندهی همدلی، خدمت گرا و آگاهی سازمانی است.
همدلی: به معنی داشتن یک آگاهی موشکافانه و دقیق از احساسات، دل مشغولیها و نیازهای دیگران است. چنین افرادی:
◄ دقیقاً به علائم عاطفی که از دیگران نشان داده میشود، توجه میکنند؛
◄ با توجه به ادراکات و نیازهای دیگران به حل مسائل و مشکلات آنها میپردازند؛
◄ در رابطه با ادراکات و نگرشهای دیگران حساسیت به خرج میدهند؛
خدمتگرا: به معنی توانایی شناسایی نیازهای مشتریان و ارباب رجوعان و منطبق ساختن آن نیازها با تولیدات و خدمات خود بوده و رابطهای عاطفی بین خریدار و فروشنده وجود دارد. این افراد:
◄ نیازهای مشتریان را شناسایی میکنند و محصولات خود را با آن نیازها منطبق میسازند؛
◄ راههای افزایش رضایت مشتریان را مورد بررسی قرار میدهند؛
◄ از دیدگاه مشتریان درک درستی دارند و به عنوان یک مشاور متعهد، عمل میکنند؛
◄ از روی میل و رغبت به دیگران کمکهای مناسبی ارائه میدهند؛
آگاهی سازمانی: مطالعه جریانهای عاطفی، گروه و ارتباطات، توانایی شناسایی احساسات و وقایع سیاسی جاری درون گروهها را شامل میشود. این افراد:
◄ از جریانهای سیاسی و اجتماعی موقعیتها برای تغییر درست ارتباطات کلیدی قدرت، آگاه هستند؛
◄ موقعیتها و حقایق سازمانی و بیرونی را درک میکنند؛
◄ شبکههای مهم اجتماعی را شناسایی میکنند؛
◄ نیروهایی را که دیدگاهها و فعالیتهای مشتریان و رقبا را تشکیل میدهد، شناسایی میکنند.
د) مدیریت روابط: مدیریت ارتباط نیز شامل ارتباطات، کمک به رشد دیگران، نفوذ، مدیریت تعارض، تاثیر پذیری از تغییرات، رهبری، تعهدسازی، و همکاری و مشارکت است.
ارتباطات: به معنای بیپرده گوش دادن، اشاعهی اطلاعات و پذیرش دیدگاههای دیگران است. ارتباطات جایگاه مهمی در هوش هیجانی دارد. چنین افرادی:
◄ با دقت به دیگران گوش داده و به دنبال درک و فهم متقابل بوده و از تسهیم اطلاعات با دیگران استقبال میکنند؛
◄ به طور موثر از ارسال و دریافت علائم هیجانی برای روشن ساختن پیامهایشان بهره میگیرند؛
◄ ارتباطات باز (رودررو) را تشویق و ترویج نموده و اخبار ناگوار را همانند اخبار خوب پذیرا هستند.