فضای فرهنگ ملی
فرهنگ ملی در ارتباط با فرهنگ سازمانی عبارت است از، مجموعه پاسخهایی که هرجامعه برای مسائل گوناگونش پیدا میکند که بر تجربیات نسلهای گذشته قرار دارد و یا از طریق دستیابی به تواناییها و ذخیرههای تازه حاصل آمده است و به طور کلی بستری است که در آن تجربیات، الگوها و قالبهای رفتاری، ذهنیتها، ارزشها، هنجارها، کدها و نمادهایی شکل میگیرد که به نوعی بر فعالیتها و فرهنگ سازمان تاثیر میگذارند. این مجموعه از طریق یادگیری، فرهنگپذیری و جامعهپذیری انتقال مییابد و جهت دهندهی فرهنگ سازمانی مطلوب است و میتواند فرهنگ مناسب سازمانی را تسهیل و حمایت کند یا متوقف سازد یا کند سازد (ایرانزاده، ۱۳۹۰).
به طور کلی فرهنگ مناسب، فرهنگی است نو و بسیار پویا که محصول آمیزش و برخورد فرهنگهاست و مجموعهای است از ارزشها و باورهایی که با یکدیگر رابطهی تنگاتنگ دارند و یکدیگر را تقویت میکنند. این مجموعه به هیچ کشوری تعلق ندارد و در واقع حاصل تجربیات موفق تمام جوامع بشری است. از طرف دیگر فقدان این عوامل باعث میشود تا صنعت قوام پیدا نکند و از بهروری[۱] بالا بر خوردار نباشد که نتیجهی آن از یکسو به صورت کیفیت[۲] پایین کالاها و قیمت تمام شدهی بالا و از سوی دیگر نابسامانی واحدها و نبود نظام مدیریتی صحیح و عملی، تجلی پیدا خواهد کرد (همان منبع).
۲-۱-۵-۴-۱ عوامل اصلی و موثر برفرهنگ ملی
عواملی که در این قسمت معرفی میشوند؛ عوامل اصلی و عمده موثر برفرهنگ میباشند که به اعتبار مطالعات انجام شده در فرهنگ کشور ایـــران تشخیص داده شدهاند.
این عوامل عبارتنداز: (بازرگان، ۱۳۵۴)
[۱] productivity
[۲]quality
۱-۳-۱ اهداف اصلی پژوهش:
مطالعه و بررسی قدرت پیشگیری کننده عوامل فرهنگ سازمانی مدل هافستد از فساد اداری.
۱-۳-۲ اهداف جزئی پژوهش:
ارائه و تعیین راهکارها به مدیران در سازمان، جهت شناخت مقوله فساد اداری و تلاش در جهت اشاعه فرهنگ سازمانی متناسب در بین کارکنان سازمان به منظور پیشگیری از فساد اداری.