) اهمیت و ارزش عامل انسانی در سازمان
انسان، خلیفه الهی در زمین بوده و مسجود ملائک و فرشتگان است. نیروی انسانی به عنوان مهمترین رکن در پیشبرد امور جامعه و هم چنین مؤثرترین رکن تحولات آن از اهمیت والایی برخوردار است. روند سریع تحولات اقتصادی و اجتماعی در جوامع لزوم افزایش مهارت و تخصص نیروی انسانی را ایجاب می نماید، انسانی که با بهره گیری از استعداد، تخصص و مهارتهای خود در راه تحقق اهداف جامعه از راه عرضه خدمات بهتر و تولید بیشتر اعتقاد بنیادی داشته باشد وقتی که بهعنوان عضوی از یک سازمان قرار می گیرد سازمان را جدا از نظام اجتماعی نمی داند و آن سازمان را در جهت منافع اجتماعی می داند. در هر سازمان منابع مادی را می توان با استفاده از فنون و روشهای جدید به صورت بهتری به کار گرفت، لکن استفاده بهتر از منابع انسانی مستلزم ابتکار و پیروی از فلسفه مناسبی است. زیرا افراد بشر دارای احساس، عاطفه، قدرت تفکر، اندیشه، شعور، نطق و منزلت انسانی می باشند و برخلاف مواد و اشیاء از خود واکنش نشان می دهند.
[۱]– Blake and Mouton
[۲] – Hersey and Blanchard
بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز پروازی بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا
همان گونه که جوامع بشری از سنتی بودن به صنعتی شدن و به سوی فراصنعتی شدن گام بر می دارند علوم و فنون و تکنولوژی هم رو به تکامل، دگرگونی و پیشرفت است. به موازات این تغییرات است که اهمیت لزوم و خواص آموزش بیش از پیش ملموس گشته تا حدی که برخی از صاحبنظران در اهمیت آموزش می گویند آموزش در حقیقت خود مدیریت است بدین معنی که بدون آموزش کارکنان، پایه مدیریت هم متزلزل می شود و فرو خواهد ریخت. آموزش کارکنان یک امر حیاتی و اجتناب ناپذیر است که باید بطور مستمر با مجموع فرایندهای مدیریت مورد توجه قرار گیرد، تا سایر فعالیتهای مدیریت مفید واقع شود. آموزش در حقیقت یکی از راههای اصولی و منطقی هدایت تلاشهای کارکنان در سازمان است و باعث بکارگیری استعدادهای نهفته، بکار اندازی قدرت تخیل و بوجود آمدن حس انعطاف پذیری فکری لازم در کارکنان خواهد شد.
گلن استالن[۱] معتقد است که “آموزش ابزار مدیریت است و اصولاً آموزش و مدیریت جزء جدانشدنی یکدیگرند” . مدیر در برابر آموزش به همان اندازه مسئول است که در تنظیم و تهیه بودجه سازمان، مدیریت می تواند و باید با تأکید بر آموزش و همکاری در زمینه های آموزش اهمیت آن را مسجل و محرز نماید و حمایت لازم را از این امر به عمل آورد. تایلر[۲]می گوید “کارکنان را باید بر اساس روشهای علمی انتخاب کرد و بر همین اساس آموزش داد تا برای انجام وظایفی که به ایشان محول شده است آماده شوند، نه آنکه خود مسئول انتخاب شغل و پرورش استعدادشان باشند”.پیکورز[۳]و مایر[۴] اهمیت امر آموزش را چنین بیان کردند “آموزش خوب ، عدم رضایت شغلی و دوباره کاری را به مقدار زیاد کاهش داده و کارکنان را یاری می دهد که با تمام ظرفیت خود کار کنند ، هم چنین معتقدند هدفهای مهم تحقق نمی یابد مگر اینکه تمام سلسله مراتب سازمان، که از مدیر اجرایی آغاز می شود تا رده پایین، به اهمیت مسئله آموزش آگاه باشند و از طرف دیگر، کارکنان نیز آموزش را جهت پیشرفت و تکامل خود بپذیرند. به عبارت دیگر آموزش هنگامی مفید خواهد بود که کارکنان بخواهند یاد بگیرند و سرپرستان بخواهند یاد بدهند”. پل لانگران[۵] نیز بر این اعتقاد است که در زمان ما آموزش یکی از عوامل نوسازی است و تعلیم و تربیت وسیله ای قوی برای جمع آوری دانش و سازش با محیط است (سید جوادین، ۱۳۸۳).
آموزش و توسعه منابع انسانی در نظام مدیریت منابع انسانی، نه تنها در ایجاد دانش و مهارت ویژه در کارکنان نقش به سزایی دارد بلکه باعث میشود که افراد در ارتقای سطح کارآیی و اثربخشی سازمان سهیم باشند و خود را با فشارهای متغیر محیطی وفق دهند. از آنجا که حدود ۷۰ درصد از منابع و سرمایه سازمانها را منابع انسانی تشکیل میدهد، تأمین این سرمایه انسانی مستلزم فعالیتهای آموزشی منظم و مستمر در تمامی سطوح سازمانی است؛ چرا که منابع انسانی پس از کسب آموزشهای لازم توسعه مییابد و با این توسعه و پرورش، میتواند هدفهای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت را مشخص سازد و در نتیجه عملکرد سازمان را بهبود بخشد.
[۱]-Gelen Estallen
[۲]– Tyler
[۳]-Pigors
[۴] – Myers
[۵] -Paul Langran
بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز پروازی بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا
روشهای آموزشی به عنوان وسیله ای برای دستیابی به هدف های مطلوب در یک مو قعیت یادگیری تلقی می شوند. انتخاب روش آموزش بستگی به نیازهای آموزشی، شرایط و زمینه های کاری صلاحیت و توانایی مربیان و شرکت کنندگان، برنامه های آموزشی و طول مدت دوره دارد. در استفاده از روش خاص بایستی نقاط قوت و ضعف آن را شناخت و به شرایط و هدف آن توجه داشت.
روش های آموزش را می توان به چند گروه به شرح ذیل طبقه بندی کرد که اهم آنان عبارت است از :(بختیاری،۱۳۹۰، ص۶۷-۸۸)
الف) روش های آموزش توجیهی حین کار[۱]
در این این دسته روش هایی قرار می گیرند که تمرکز اصلی انها روی خود شغل و یادگیری شغل است. روش هایی که در این طبق قرار می گیرند:
۱- آموزش حین کار ۲- چرخش شغلی ۳- راهنمایی و مشاوره ۴- ذهن انگیزی ۵- کار کردن در گروههای کوچک
ب ) روش های شبیه سازی:
منظور به وجود آوردن محیطی است که از لحاظ شرایط فیزیکی و غیره شباهت کامل با محیط واقعی دارد. روش هایی که در این گروه قرار می گیرندعبارتند از :
۱- ایفای نقش ۲- مطالعه موردی ۳- بازیهای مدیریت ۴- آموزش بر اساس تمرینات عملی ۵- آموزش کسب و ارتقاء مهارت
ج) روش های مبتنی بر دانش :
در این روش تمرکز اصلی روی انتقال دانش به شرکت کنندگان ( فراگیران ) می باشد. روشهایی که در این طبقه قرار می گیرند عبارتند از :
۱- سخنرانی ۲- سمینار ها و کارگاه ۳- نمایش فیلم واسلاید ۴- بحث های گروهی و ترکیبی از روش های فوق
د ) روش های آزمایشگاهی:
در این طبقه تمرکز روی دستیابی به در ک بهتری از خود ودیگران از طریق فرایند ها و پویایی گروهی است .برخی از روش های این طبقه عبارت است از :
[۱]– On the job training
بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز پروازی بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا
شبیه ساز پروازی
۲-۲-۶-۱) تاریخچه
در جهان پویا و متحول امروز، رشد فزاینده تغییرات در همه ابعاد آن نسبت به تمامی قرون و اعصار سریع تر بوده است. قدرت واقعی در اختیار کشورهایی است که فقط با داعیه استقلال و نیل به خودکفایی سعی در قطع سلطه استعماری کشورهای دیگر داشته و فقط با استفاده از تجارب ارزنده جهانی و نیروهای متخص داخلی درهر شاخه از تکنولوژی به پیشرفت های چشمگیری نایل آمده اند .
[۱]Link
بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز پروازی بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا
روش های شبیه سازی:
منظور به وجود آوردن محیطی است که از لحاظ شرایط فیزیکی و غیره شباهت کامل با محیط واقعی دارد. روش هایی که در این گروه قرار می گیرندعبارتند از :
۱- ایفای نقش ۲- مطالعه موردی ۳- بازیهای مدیریت ۴- آموزش بر اساس تمرینات عملی ۵- آموزش کسب و ارتقاء مهارت
ج) روش های مبتنی بر دانش :
در این روش تمرکز اصلی روی انتقال دانش به شرکت کنندگان ( فراگیران ) می باشد. روشهایی که در این طبقه قرار می گیرند عبارتند از :
۱- سخنرانی ۲- سمینار ها و کارگاه ۳- نمایش فیلم واسلاید ۴- بحث های گروهی و ترکیبی از روش های فوق
د ) روش های آزمایشگاهی:
در این طبقه تمرکز روی دستیابی به در ک بهتری از خود ودیگران از طریق فرایند ها و پویایی گروهی است .برخی از روش های این طبقه عبارت است از :
واقعیت این است هر یک از روش های مزبور بی عیب و نقص نیست بلکه دارای نقاط قوت و ضعفی می باشند و بایستی به عواملی از قبیل ماهیت و هدف برنامه آموزشی، مدت زمان آموزش، بودجه آموزش تجربیات شرکت کنندگان و تعداد آنها مربیان آموزش وسایل و لوازم آموزش توجه کرد (حسین خلود، ۱۳۸۵ ص ۲۶و۲۷).
مهمترین عواملی که بر آموزش و بهسازی کارکنان تأثیر میگذارد عبارت است از:
بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز پروازی بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا