) مقدمه
آموزش کارکنان یک امر حیاتی و اجتناب ناپذیر است که باید به طور مستمر با مجموع فرایندهای مدیریت مورد توجه قرار گیرد، تا سایر فعالیتهای مدیریت مفید واقع شود. آموزش در حقیقت یکی از راههای اصولی و منطقی هدایت تلاشهای کارکنان در سازمان است و باعث به کارگیری استعدادهای نهفته، به کار اندازی قدرت تخیل و به وجود آمدن حس انعطاف پذیری فکری لازم در کارکنان خواهد شد. سمت و سو و توانمندی های کارکنان در ارتباط با این استعدادهای نهفته نمود پیدا میکند. توانمندسازی به نیروی کار فرصت بیشتری برای آزادی، توسعه و بهکارگیری مهارتها، دانش و توان بالقوه در جهت خیر و صلاح خود و سازمان میبخشد. درعصر حاضر توانمند سازی به یکی از مسائل اصلی در سازمانها تبدیل شده است. توانمندسازی مانند ابزاری شناخته شده است که مدیران به آن وسیله خواهند توانست سازمانهای خودرا به شکلی کارامد اداره کند.اما امروزه این مفهوم گسترش یافته است و توانمندسازی تنها به معنی اعطای قدرت به کارکنان و واگذاری اختیار نیست؛ بلکه فرایندی است که به موجب آن کارکنان با فراگیری دانش، مهارت و انگیزه میتوانند عملکردشان را بهبود بخشند.
در این فصل با توجه به متغیرهای مورد پژوهش به بیان مبانی نظری و تئوری های مبنایی میپردازیم که توصیف کاملی از ابعاد آموزش کارکنان، شبیه ساز پروازی و توانمندسازی کارکنان خواهد بود. علاوه بر آن تأثیر و تأثر هر متغیر از سایر عوامل محیطی را موشکافی میکنیم. اهمیت و ضرورت هر متغیر را بررسی کرده و ارتباط آن را با موضوع پژوهش روشن مینماییم. در این بخش از تحقیق، متغیرهای اصلی پژوهش با تاکید بر تئوری های اصلی در این حوزه مورد مداقه قرار می گیرد. سعی شده است تا در اثنای این بحث به پژوهش ها و مطالعات انجام شده در ارتباط با متغیرهای دخیل در تحقیق نیز اشاره شود. نیز به منظور حمایت نظری از فرضیهها، ادبیات تحقیق مورد بررسی قرار میگیرد.
در پایان به ارتباط نظری و تجربی متغیرها (مستقل و وابسته) می پردازیم و پیشینه خارجی و داخلی برای حمایت از مبانینظری، در زمینه چگونگی تأثیر آموزش بر توانمندسازی توضیح داده شده است.
بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز پروازی بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا