ویت کالبدی و انسجام اجتماعی
هویت یک پدیده، امری انتزاعی و جدا از سایر موضوعات مرتبط با آن پدیده نیست و هویت یک محله، با موضوعات بسیاری از جمله: با ساکنین محله، باورها، شیوه زیست، آرمان، فرهنگ، جهان بینی و… مرتبط و غیر قابل تفکیک است. هدف اصلی این پژوهش سنجش وابستگی هویت کالبدی محله اوین با میزان انسجام اجتماعی موجود در محله است. این تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی میباشد که به صورت پیمایشی در جامعه نمونهای به حجم 95 نفر انجام شده است. محله اوین با قدمتی بیش از هزار سال و تمدنی اصیل در پهنه یک محیط شهری، تحت تاثیر شرایطی، هویت کالبدی و میزان تعلقات مکانی ساکنین آن دچار تحول شده است. در این پژوهش جهت سنجش میزان وابستگی هویت کالبدی و انسجام اجتماعی از روشهای تی-تست و آزمون اسپیرمن استفاده شده که نتیجه تحقیق کاهش هویت کالبدی در محله اوین و متعاقبا گسستگی و سردی روابط اجتماعی و انسجامات محلی، در محیط محله را نشان میدهد، بنابراین رابطه تنگاتنگی بین دو متغییر مورد مطالعه وجود دارد.
مقدمه
پرسش هویت به ویژه در طی چند دههی اخیر بیگمان یکی از مهم ترین سوالات در حوزه علوم انسانی می باشد (رحیم زاده،1372 ،261). برخی از اندیشمندان هویت را با تاکید بر«وجه تشخص» تعریف کردهاند نظیر آنچه که شیخاوندی ارائه نموده است: «هویت مبین مجموعه خصایصی است که امکان تعریف صریح یک شی یا یک شخص را فراهم میآورد» (شیخاوندی،1380، 9). اما زمانی که از هویت یک شهر سخن به میان می آید در خط فکری و تصویر ذهنی ما از این اصطلاح، یکسری ویژگی ها خودنمایی میکند که نشان دهنده شهر مورد نظر ماست ( R. BRACE HULL, MARK LAM, GABIELA VIGO, 1994). اصولا هویت یک پدیده، امری انتزاعی و جدا از سایر موضوعات مرتبط با آن پدیده نیست و هویت یک محله، با موضوعات بسیاری از جمله: با ساکنین محله، باورها، شیوه زیست، آرمان، فرهنگ، جهان بینی و… مرتبط و غیر قابل تفکیک است. محله شهری که خود یک سیستم مستقل کالبدی در قالب شهر ایرانی است، در طی زمان و در فرایند شکل گیری خود با هویت مکانی حتی قوی تر از هویت شهری توانسته در انسجام بخشی شهر ایرانی نقشی اساسی را ایفا کند (باقری، 1388). هویت محلهای در گذشته نقشی موثر و زمینهساز در روند مشارکتی مردم محله و انجام امور به صورت جمعی داشت. با تحلیلی بر ساختار شهری تهران، میتوان به این نکته اشاره کرد که قبل از آغاز عصر مدرنیته و شروع تحولات بنیادین،بافت محلات شهر تهران به عنوان تبلور فضایی شرایط اجتماعی اقتصادی جامعه،از انسجام و همگنی خاصی بر خوردار بوده است. گسسته شدن محلات و پیدایی فضای جدید شهری با معماری بیگانه با فرهنگ بومی، در واقع تبلور فضایی تغییرات مزبور در اوضاع اقتصادی اجتماعی میباشد. تغییرات در ابعاد فیزیکی محلات شهری تهران از جمله محله اوین، تاثیر مستقیمی بر روابط اجتماعی و رفتار ساکنین محلات گذاشت به گونهای که میتوان آثار آن را در کاهش حس تعلق به مکان جستجو نمود. امروزه در طراحی محلات باید به گونهای عمل کرد که حس مشارکت ساکنان محله که در گرو وجود احساس تعلق به فضای محله است، تقویت شود؛ احساسی که در گذشته بسیار شدید بوده و امکان ملاقات و حس همبستگی در محله این احساس را تقویت می کرده است (رفیعزاده،15،1388). در این پژوهش به معرفی معیارهای شناخت هویت کالبدی و انسجام اجتماعی پرداخته شده است، هویتی که امروزه کمتر مورد توجه قرار گرفته است و این امر به کاهش حس تعلقات مکانی انجامیده است. جهت گریز از مشکلات و معضلات شهری و محلهای و تقویت انسجام و همدلی بیشتر میان ساکنین محله، نیاز است که این بعد از هویت محلهای تقویت شود.پژوهشهایی این چنین منجر به شناخت هرچه عمیقتر روابط میان هویتهای محلهای و دیگر شاخصهای کارکردی محله خواهد شد.
مبانی نظری
هویت کالبدی
مقوله اى به نام «هویت» سابقه اى به بلنداى تاریخ دارد. آن زمان که انسان احساس کرد باید به کیستى و چیستى خود در برابر طبیعت و ماوراى طبیعت پاسخ گوید، هویت متولد شد. واژه [1]Identityاز سده شانزدهم وارد زبان انگلیسی شد و شکل های دیگر آن در زبان های اروپایی از واژه لاتین Identities گرفته شده است. که متشکل از دو بخش است، Iden به معنای همان و titas به معنای وجود (موجود بودن) و بر سر هم به معنای همان موجود بودن و همانی مطلق است. در ریاضیات معادلهای که به ازای همه مقادیر متغیرهای خود ثابت باشد آیدنتیتی نامیده می شود (قطبی، 1387، 78). کاوز هویت شهری (Urban Identity) را بدین سان تعریف مینماید: مکان به دو گونه با هویت ارتباط می یابد، صفت در تعقیب هویت مکان، که مربوط به تعیین هویت شخص بوسیله توصیف مکان است، که بخشی از هویت اجتماعی است. دومین حالت، هویت مکان است، که به عنوان وجه خاصی از هویت، با هویت اجتماعی قابل قیاس است. هویت مکانی شاید زیر مجموعهای از مکان در تاثیر و ارتباط مردم باهم باشد (McMillan and Chavis,1986). اما ماریا در تعریفی هویت مکانی را آن قسمت از هویت شخصی میداند که در ارتباط با محیط فیزیکی است (Maria, 2008-2009).
محله:
جوامع محلی یا همسایگی را میتوان محدودههای کوچکتر و به عنوان جزئی از جوامع بزرگتر محسوب نمود که از زمانهای گذشته، ساختار شهرها را به وجود آوردهاند. محله، قلمروی یک گروه اجتماعی است که تماسهای شخصی بسیاری در میان آنها برقرار است. محلات مسکونی، با حریم مشخص و گاهی کاملاً بسته، از مشخصه ها و اجزاء اصلی ساختار شهر سنتی ایرانی است. محلات، براساس خصوصیات قومی، محلی، مذهبی، صنفی و گاه موقعیت و منزلت اجتماعی شکل میگرفتند و انسجام محلات در مواردی، بر هویت مذهبی آنها استوار بود (حبیب، 1386، 111). مفهوم محله در هر کشور تعریف خاص خود را دارد. به عنوان نمونه در کشور مراکش، محله کمتر مفهوم اداری و تجاری دارد و در عوض دارای مفهوم سمبلیک است (ربانی،1382 ،156). از منظر برنامه ریزی شهری، محله را می توان به صورت بخش قابل شناسایی از محدوده ای شهری و یا محدوده ای ترکیب شده از کاربر ی های تأمین کننده نیازهای ساکنان در ساختار شهر تعریف کرد ( .(Cowan, 2005,256لینچ در ارتباط با تعریف محله بیان میدارد که: محله منطقه وسیعی است که به دلیل برخوردار از برخی خصوصیات مشترک و خاص، قابل شناسایی است، به گونهای که فرد به طور ذهنی ورود به آن را حس کند ( چپ من، 1384،190). از دید کوین لینچ «محله» قسمت نسبتا بزرگی است که واجد خصوصیات یکدست و مشابه باشد (لینچ،124،1374) و این خصوصیات را که در سراسر محله ادامه مییابند و هر جا که محله به پایآن میرسدقطع میشوند، بتوان در پارهای از عوامل محله مجسم دید (لینچ،189،1374).
(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن تحقیق در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل تحقیق
همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
فایل ها برای اینکه حجم آنها پایینتر شود وراحتتر دانلود شوند با فرمت rar یا zip فشرده شده و پسوردگذاری شده اند. پسورد همه فایل های این سایت یکسان است.
برای دریافت پسورد فایل اینجا کلیک کنید
تعاریف ارتباطات
در فرهنگ لغات وبستر«Communication» عمل بخشیدن انتقال دادن،آگاه ساختن،مکالمه و مراوده داشتن استفاده شده است.
فرهنگ فارسی معین : ربط دادن ، بستن ، بر بستن ، بسان چیزی با چیز دیگر ، بستگی ، پیوند، پیوستگی و رابطه
فرهنگ آریانپور ارتباط، راخطوط و وسایل ارتباطی،مبادله،اطلاعیه،نقل،،مراوده،اخبارمکاتبه، سرایت،راه ابلاغ وانتقال می داند.
ارتباط عبارت است ازفراگرد انتقال اطلاعات با وسایل ارتباطی گوناگون از یک نقطه ، یک شخص یا یک دستگاه به دیگری . ” دنیس لانگلی و میشل شین“
ارتباط عبارت است ازفراگرد انتقال اطلاعات، احساسها،حافظه هاو فکر ها در میان مردم . ” اسمیت “
فراگرد انتقال پیام از سوی فرستنده به گیرنده ، مشروط برآنکه در گیرنده پیام، مشابهت معنی به معنی موردنظر فرستنده پیام ایجاد شود.
ارتباط عبارت است از انتقال اطلاعات در محدوده سه چیز، انتشار، انتقال و دریافت پیام. ” آرانگان“
ارتباط چیست؟
واژه انگلیسی «Communication» معادل « ارتباط » از واژه ای در زبان لاتین ، به معنی مشترک یا عمومی مشتق می شود . ما در صدد هستیم که وجه اشتراکی بین خودمان و افرادی که در صدد برقراری ارتباط با آنها هستیم ، بیابیم . هدف ارتباط ، رسیدن به نتایج دلخواه است.
ارتباط یک فرآیند است و لذا پویا ، روان ، متحرک و همیشه در تغییر است . پس ساکن نیست .
برخی نکات اصلی این فرآیند عبارتند از :
1 ـ ارتباط ، عبارت از انتقال و اشتراک معانی است . معانی ، ممکن است عقاید ، تصویرها یا اندیشه هایی باشند که به صورت سمبل ( مثلاً نوشتاری ، گفتاری ، موسیقی ، لباس ، دود ، هنر و …….. ) بیان می شوند .
2 ـ سمبلهای مورد استفاده ، به خودی خود دارای معنی نیستند . واژه ها یا همه سمبلهایی که ما برای انتقال پیامهایمان استفاده می کنیم ، بخودی خود دارای معنی نیستند ، این مردمی که از آنها استفاده می کنند هستند که به آنها معنی می دهند .
3 ـ ارتباط بدون درک ممکن نیست . این یک نکته کلیدی دیگر در فرآیند است . درک عبارت است از فرآیند ایجاد تاثیر از چیز ( یک فرد ، یک واقعه یا هر محرکی که بر هشیاری ما مؤثر است ) و سپس قضاوت در مورد آن . مشاهدات و قضاوتهای ما تحت تاثیر حواس پنجگانه ما هستند . ( بینایی ، شنوایی ، لامسه ، بویایی و چشایی )
کد ها ، نشانه ها ونماد ها
کدها یا نشانه ها و نمادها به سه دسته تقسیم می شوند:
طبیعی : نشانه ای است که میان صورت و مفهوم ،همجواری و تماس وجود دارد. ( دود و آتش ، ردپا ورونده ، ورود فردی باچتر ودانستن بارش باران؛ …)
تصویری : نشانه ای است که میان صورت و مفهوم آن شباهتی عینی و تقلیدی وجود دارد. ( علایم راهنمایی و رانندگی ، پله اضطراری ؛ علایم نشانه مرد وزن ، …)
وضعی : نشانه ای است که میان صورت و مفهوم آن نه شباهت عینی وجود دارد نه همجواری، بلکه تنها رابطه ای است قراردادی ، نه ذاتی وخود بخودی . به اینها نماد می گویند ( بوق های سه گانه تلفن، عصای سفید، مارش نظامی از رادیو ، درجات نظامی،…)
سمبل وزبان
سمبل : سمبل عبارتست ازهر علامت یا چیزی که برای دلالت کردن بر چیز دیگری وضع شده است. مثلا ”کتاب“ بعنوان یک سنبل برای مجموعه ای از کاغذهای چاپ شده با جلد و شیرازه وضع شده است.
زبان : در حقیقت زبان یک سیستم کامل از سمبلهای قراردادی و صوتی است که بوسیله انسان برای ایجاد ارتباط و اشتراک در تجارب به کار می رود.
کاربرد زبان :
– وسیله ای برای ارتباط با دیگران
– سیستمی از سنبلها و قوانین که بواسطه آنها ما فکر می کنیم.
کهکشانهای ارتباطی M. Mackluhan
مک لوهان دانشمند کانادایی معتقد است که ارتباطات حیات بشری را به سه دوره( کهکشان ) تقسیم کرده است:
دهکده جهانی مک لوهان
به نظر مک لوهان وسایل ارتباطی باعث شده که جهان ما کوچکتر و آگاهیها بیشتر و قدرت نفوذ صاحبان وسایل ارتباطی افزون تر شود. بر این اساس دیگر مرزهای جغرافیایی معنای خود را از دست داده و امواج رسانه ای بدون اخذ ویزا و پاسپورت می تواند به هر کشور،شهرومنطقه ای و حتی خانه ای وارد شود و تاثیر خود را بگذارد بدون آنکه دولتها قادر باشند جلوی انتشار این امواج را بگیرند.
مراحل ارتباط :
مرحله اول ـ دسترسی به گروه مخاطب
ارتباط نمی تواند مؤثر باشد مگر این که در گروه مخاطب خود شنیده و یا دیده شود . ممکن است این امر واضح بنظر رسیده و نیاز به تئوریهای پیچیده برای توضیح نداشته باشد اما بسیاری از برنامه ها حتی در این مرحله ی ساده دچار شکست می شوند .
این امر مستلزم مطالعه گروه مخاطب برای درک این مسئله است که عادات شنیداری و خواندنی آنان چه می باشد . ) مخاطب شناسی )
مرحله دوم ـ جلب توجه مخاطب
هر ارتباطی باید توجه را به نحوی جلب کند که مردم برای گوش کردن و یا خواندن آن تلاش کنند .
مثالهایی از شکست ارتباطی در این مرحله عبارتند از :
رد شدن از کنار پوستر بدون زحمت دادن به خود برای نگاه کردن به آن
توجه نکردن به صحبت بهداشتی یا نمایش عملی در کلینیک
در هر موقعیت زمانی ، حدود وسیعی از اطلاعات را از طریق پنج حس مان یعنی لامسه ، بویایی ، بینایی ، شنوایی و چشایی دریافت می کنیم . توجه روندی است که به وسیله آن فرد ، بخشی از این مجموعه پیچیده را برای دقت و تمرکز انتخاب می کند .
مرحله سوم ـ فهمیدن پیام ( درک )
به محض آنکه توجه فرد به پیام جلب شود ، سعی به درک آن می کند .
درک واژگان برای فهمیدن پیامهای بصری نوشتاری و درک تصویری برای فهمیدن تصاویر بکار میرود . درک کردن ، روندی کاملاً ذهنی است ( دو نفر ممکن است یک پیام رادیویی یکسان را بشنوند و پیام آن را کاملاً متفاوت از آنچه که فرستنده قصد داشته ،فهمیده و درک کنند ) .
سوء تفاهم می تواند بسادگی درموقعیتی رخ دهد که از زبان پیچیده ،کلمات نا آشنا و تکنیکی استفاده شود . یا زمانی که تصاویر حاوی جداول پیچیده و جزئیات غیر جذاب باشد یا اطلاعات بیش از حدی عرضه شده باشد و مردم نتوانند آن را جذب کنند
مرحله چهارم ـ ارتقاء و تغییر ( پذیرفتن )
یک ارتباط نباید فقط دریافت و یا فهمیده شود بلکه باید مورد قبول واقع و به آن معتقد شد .
تغییر باورها موقعی که جدیداً کسب شده باشد ، آسانتر هستند . تاثیر و نفوذ بر باوری که مدت طولانی وجود دارد و یا مردم نسبت به آن کاملاً اعتقاد یافته باشند مشکل تر است .
معمولاً ارتقاء یک باور موقعی که تاثیر آن بتواند براحتی نشان داده شود ، ساده تر است .
مرحله پنجم ـ ایجاد یک تغییر در رفتار
ارتباط ممکن است منتج به تغییر باورها و نگرش شود اما هنوز بر رفتار، تاثیر و نفوذ نداشته باشد . این امر موقعی می تواند رخ دهد که ارتباط بر باوری هدف گیری نکرده تا بیشترین تاثیر بر نگرش مردم در جهت رفتار را داشته باشد .
دلیل دیگری که یک فرد ممکن است رفتاری را از خود نشان ندهد فقدان عوامل توانمند ساز مثل پول ، وقت ، مهارتها یا خدمات بهداشتی و نقش فرهنگ ، اعتقادها و فشار اجتماعی می باشد .
ارتباطات جمعی mass communication :
تعریف ارتباط جمعی منظور از ارتباط جمعی ،روزنامه ها،نشریات،مجلات،کتب،رادیو،تلویزیون،آگهی،ارتباطات دور ازجمله:تلگراف،کابلهای زیر دریایی و پست است. همچنین ارتباط چگونگی تولید و توزیع کالا و خدمات مختلفی را که وسایل و فعالیتهای فوق بر عهده دارند و مطالعات و تحقیقات مربوط به محتوای پیامها و نتایج و آثار آن را نیز در بر می گیرد .
ارتباط جمعی عبارتست از انتقال اندیشه ها به تعدادفراوانی از افراد در آن واحد.
رساندن اطلاعات،ایده هاوبرداشتهااز طریق وسایل ارتباطی و دریافت این اطلاعات به وسیله عده زیادی از انسانها در یک زمان واحد.
ویژگیهای ارتباط جمعی
(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن تحقیق در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل تحقیق
همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
فایل
ها برای اینکه حجم آنها پایینتر شود وراحتتر دانلود شوند با فرمت rar یا
zip فشرده شده و پسوردگذاری شده اند. پسورد همه فایل های این سایت یکسان
است.
برای دریافت پسورد فایل اینجا کلیک کنید
1- هدف و قلمرو اینکوترمز
هدف از اینکوترمز ارائه مجموعهایی از مقررات بینالمللی برای تفسیر متداولترین اصطلاحات مورد استفاده در تجارت خارجی است. بدین ترتیب از چندگانگی تفسیر این اصطلاحات در کشورهای مختلف پرهیز میشود یا حداقل تا میزان قابل ملاحضهای کاهش مییابد.
اغلب طرفین قرارداد از روشهای تجاری مختلف کشور مقابل بیاطاع هستند و این موضوع میتواند موجب سوء تفاهم، اختلاف و دعاوی حقوقی، اتلاف وقت و صرف پول زیادی شود. به منظور رفع چنین مشکلاتی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) اولین بار در سال 1936 مجموعهای از مقررات بینالمللی را برای تفسیر اصطلاحات تجاری منتشر کرد که به «اینکوترمز 1936» موسوم شد. بعداً در سالهای 1953، 1967، 1976، 1980، 1990، 2000 و اکنون در سال 2010 به منظور انطباق با روشهای معمول تجارت بینالمللی جاری اصلاحات و اضافاتی در آن صورت گرفته است. تاکید میشود که قلمرو اینکوترمز به موضوعاتی که مربوط به حقوق و وظایف طرفین قرارداد فروش با توجه به تحویل کالای فروخته شده (به مفهوم «ملموس» آن و نه «ناملموس» مانند نرم افزار رایانه) محدود میگردد.
در مورد اینکوترمز دوبار دو تصوّر اشتباه بسیار متدوال وجود دارد. اول اینکه اغلب اینکوترمز را اصطلاحات مربوط به قرارداد حمل تلقی میکنند تا قرارداد فروش. دوم اینکه گاهی به اشتباه تصور میکنند اینکوترمز ناظر بر تمام وظایفی است که طرفین ممکن است مایل باشند آن را در قرارداد فروش بگنجانند.
همانطور که همیشه اتاق بازرگانی بین المللی تاکید کرده است اینکوترمز صرفاً محدود می شود به رابطه بین فروشنده و خریداران تحت قرار داد فروش و آنهم در برخی زمینههای کاملاً مشخص.
ضمن اینکه برای صادر کنندگان و وارد کنندگان حائز اهمیت زیاد است که ارتباط علمی بین قرار دادهای مختلف مربوط به فروش بین المللی (کالا) را که در آن علاوه بر قرار داد فروش قرار داد حمل قرار داد بیمه و قرار داد تامین مالی نیز مورد نیاز می باشد مدنظر داشته باشند اینکوترمز فقط مربوط میشود به یکی از این قراردادها یعنی قرار داد فروش
معهذا توافق طرفین در مورد استفاده از یک اصطلاح اینکوترمز خاص الزماً بر سایر قراردادها نیز تاثیر می گذارد مثلاً اگر فروشنده ای با قرار داد مبتنی بر شرایط ٍCFR یا CIF موافقت کند نمی تواند قرار داد را بجز از طریق حمل دریایی از طریق شیوه حمل دیگری اجرا نماید. زیرا که طبق شرایط مذکور باید بارنامه یا هر سند دریایی دیگری را به خریدار ارائه نماید که در صورت استفاده از روش حمل دیگری تسلیم چنین مدرکی امکانپذیر نیست.
بعلاوه سند حمل قید شده در اعتبار اسنادی الزماً مربوط به وسیله حمل مورد نظر میباشد ثانیاً اینکوترمز با برخی از وظایف و تکالیف معین سروکار دارد مانند وظیفه فروشنده در مورد قرار دادن کالا در اختیار خریدار یا تسلیم و تحویل آن جهت حمل یا تحویل در مقصد و همچنین وظایف مربوط به تقسیم خطر (ریسک) بین طرفین در موارد مذکور بعلاوه وظایف دیگری که اینکوترمز به آنها مربوط میشود عبارتند از ترخیص کالا برای صدور و ورود بسته بندی کالا وظایف خریدار در مورد تحویل گرفتن کالا همچنین تکلیف اثبات اینکه وظایف مربوط کاملاً انجام شده است می باشد اگر چه اینکوترمز برای اجرای قرار داد فروش فوق العاده مهم می باشد ولی بسیاری از مشکلاتی که ممکن است در قرارداد بوجود آید مانند انتقال مالکیت (کالا) و سایر حقوق مالکیت ناشی از آن و نقص قرار داد و عواقب برائت از مسئولیت در موارد خاص ارتباطی با اینکوترمز ندارد.
باید مذکور شد که هدف این نیست که اینکوترمز جایگزین آن دسته از شرایط قرار داد اعلم از شرایط استاندارد و یا شرایط ناشی از مذکرات که در یک قرارد اد کامل فروش مورد نیاز است بشود بطور کلی اینکوترمز با عواقب ناشی از نقض قرار داد و هر گونه سلب مسئوولیت ناشی از موانع مختلف ربطی ندارد. اینگونه مسائل باید با شرایطی که در قرار داد فروش مقرر می شود و قوانین حاکم حل و فصل گردد.
همیشه ابتدا اینکوترمز در موارد فروش کالا جهت تحویل در محدوده فراملی و در نتیجه شرایط تجارت بین المللی کاربرد داشته است معهذا عملاً در مواردی که اینکوترمز حتی در قراردادهای فروش صرفاً داخلی نیز گنجانده می شود در این صورت بندهای الف 2 و ب 2 و همینطور شرایط دیگر ذکر شده در سایر مواد که در ارتباط با صادرات و واردات میباشد کاربرد فراوان دارد.
2- علت باز نگری اینکوترمز
علت اصلی بازنگری مکرر اینکوترمز نیاز به تطبیق آن با روش معمول تجاری روز می باشد. بدین لحاظ در سال 1980 شرط Carrier free (اکنون FCA ) به منظور انطباق با موارد متعددی که نقطه تحویل کالا در تجارت از طریق حمل دریایی دیگر نقطه موسوم به FOB (یعنی عبور از نرده لبه کشتی) نمیباشد، بلکه نقطه تحویل در خشکی است و قبل از بارگیری روی عرشه کشتی یا در محلی که کالا در کانتینر به منظور حمل از طریق دریا یا حمل مرکب بارچینی می شود. در بازنگری اینکوترمز در سال 1990 شرایط مربوط به وظایف فروشنده در تهیه مدارک تحویل (کالا) اجازه داده شد. در مواردی که طرفین با ارتباط اکترنیکی موافقت کرده اند، پیامهای اکترونیکی (EDI) جایگزین اسناد کاغذی میشود. لازم به گفتن نیست که مرتباً تلاش میشود تا تهیه و ارائه اینکوترمز به نحوی بهبود یابد تا موجب تسهیل در کاربرد عملی آن گردد.
3- اینکوترمز 2000
در جریان بازنگری اینکوترمز که حدود دو سال بطور انجامید اتاق بازرگانی بین المللی با استعلام و دعوت از طریق کمیته های ملی نظرات و بازتابهای مربوط به پیشنویسها را که توسط طیف بسیار وسیعی از تجار در سراسر دنیا ارائه شده بود جمع آوری کرد. در حقیقت جای سپاسگزاری است که مشاهده میشود بازنگری جدید نسبت به بازنگریهای قبلی مورد توجه بیشتری از طرف استفاده کنندگان آن در سراسر دنیا قرار گرفته است. نتیجه این گفتمان اینکوترمز 2000 میباشد که در مقایسه با اینکوترمز 1990 تغییراتی یافته است. البته واضح است که اکنون اینکوترمز از مقبولیت جهانی برخوردار است و بنابر این اتاق بازرگانی بین المللی تصمیم گرفته است که این شهرت جهانی را حفظ و به همین لحاظ از انجام تغییرات پرهیز کند. از طرف دیگر اقدامات جدی در جهت اطمینان از اینکه عبارات بکار برده شده در اینکوترمز 2000 بوضوح و دقیقاً منعکس کننده فعالیت تجاری باشد صورت پذیرفته است. مضافاً اینکه تغییرات اساسی در دو زمینه انجام گرفته است.
– وظایف ترخیص از گمرک و پرداخت حقوق گمرکی در شرایط FAS و DEQ
– وظایف بارگیری و تخلیه در شراط FCA
تمام تغییرات اعم از اساسی یا رسمی به تحقیقات کامل از استفاده کنندگان از اینکوترمز انجام شده است و بخصوص در خواستها و پرسشهای دریافتی از سال 1990 توسط گروه کارشناسی اینکوترمز که برای ارئه خدمات بیشتر به استفاده کنندگان اینکوترمز تشکیل شده مدنظر قرار گرفته است.
4- منظور نمودن اینکوترمز در قرار داد فروش
با توجه به تغییراتی که هر از گاه در اینکوترمز داده می شود این نکته اهمیت دارد که طرفین قراردادی که مایلند اینکوترمز را در قرار داد فروش خود منظور نمایند باید همیشه صراحتاً به نسخه شماره جاری اینکوترمز اشاره نمایند. این موضوع ممکن است بسادگی نادیده گرفته شود مثلاً در موارد که در نمونه های استاندارد قرار داد یا فرمهای سفارش کالا که توسط بازرگانان استفاده می شود به نسخه قبلی اینکوترمز اشاره شده باشد. اشاره نکردن به نسخه جاری ممکن است بعداً در مورد اینکه آیا قصد طرفین منظور نمودن طرفین منظور نمودن نسخه جاری یا نسخه قبلی در قرار داد شان بوده است موجب بروز اختلاف شود. بنابر این بازرگانانی که قصد دارند از اینکوترمز 2000 استفاده کنند باید بوضوح مشخص نمایند که « اینکوترمز 2000 » بر قرارداد آنها حاکم است.
5ـ ساختار اینکوترمز
در سال 1990 برای سهولت درک، مقررات به چهار گروه مختلف پایه تقسیم شدند گروه اول شرایطی که فروشنده براساس آن کالا را در محوطه فعالیت خود به خریدار میدهد “E”. گروه دوم شرایطی که فروشنده کالا را در محل تعیین شده توسط خریدار به حمل کننده تحویل میدهد“E”. گروه سوم شرایط و اصطلاحاتی که فروشنده قرارداد حمل را بدون قبول ریسک مسئولیت فقدان یا خسارت وارد به کالا یا هزینههای اضافه هزینههای اضافه که بعد از حمل و ارسال واقع میشود منعقد میکند “C” و نهایتاً گروه چهارم شرایطی که براساس آن فروشنده کلیه هزینهها و مسئولیت آوردن کالا به مقصد را بعهده دارد “D”.
(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن تحقیق در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل تحقیق
همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
فایل ها برای اینکه حجم آنها پایینتر شود وراحتتر دانلود شوند با فرمت rar یا zip فشرده شده و پسوردگذاری شده اند. پسورد همه فایل های این سایت یکسان است.
برای دریافت پسورد فایل اینجا کلیک کنید
– آشنایی با مفهوم اثربخشی آموزش نیروهای انسانی و رویکردهای ارزشیابی آن
1-1- مقدمه
با توجه به اینکه یکی از موانع توسعه در کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه کمبود نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده است و آموزشهای رسمی و دانشگاهی نیز مشکلاتی نظیر عدم انعطافپذیری، عدم هماهنگی با تحولات و شرایط جامعه، طولانی بودن زمان و هزینه را داشته و برای همه افراد در تمام شرایط مقدور نمیباشند، آموزشهای غیر رسمی از اهمیت ویژهای برخوردار میگردند.
آموزشهای حین کار نیروهای انسانی شاغل یکی از ابعاد آموزشهای غیر رسمی است که خارج از نظام آموزش و پرورش و نظام دانشگاهی کشور به صورت پیوسته یا منقطع طی دورههای آموزشی ارائه شده و سبب ارتقاء سطح تخصص و کارآیی پرسنل سازمان ها می گردد. تخصصی شدن فعالیت ها، نیازمندی به افزایش بهرهوری، بالارفتن هزینههای تولید و تغییر نگرش نسبت به آموزش در کنار چالشهایی مانند افزایش رقابت، تحولات استراتژیک و تکنولوژیکی و بسیاری دلایل و عوامل دیگر، سبب توجه به دورههای آموزشی تخصصی و حین کار نیروهای انسانی شده است. بنابراین اگر این آموزشها متناسب با نیازهای واقعی طراحی شوند، میتوانند سبب ارتقاء سطح آگاهی و مهارت فنی، افزایش کمی و کیفی تولید، کاهش هزینه ها، افزایش انگیزه های انسانی و غیره گردند.
امروزه اکثر شرکت های فعال در صنوف مختلف تولیدی و خدماتی، آموزش های متعددی را در مراکز آموزشی خود و یا مراکز آموزش موجود در داخل یا خارج از کشور، برای بالابردن سطح دانش و تخصص کارکنان خود برگزار می کنند و اجرای هر دوره متضمن سرمایه گذاری هنگفت و صرف زمان خدمتی نیروی انسانی فعال است.
لذا آگاهی از میزان اثربخشی دوره های آموزشی و بازدهی حاصل از آنها برای مدیران بسیار حائزاهمیت است. به طوری که همواره چنین پرسش هایی مطرح می گردد: سهم آموزش در بهبود کیفیت محصولات یا خدمات تولید شده سازمان چقدر است؟ دوره های آموزشی برگزار شده چقدر ما را در تحقق اهدافمان کمک کرده است؟ کاستی ها و قوتهای برنامه های آموزشی کدامند؟
ارزشیابی یکی از مهمترین مراحل برنامه ریزی آموزشی است که انجام صحیح آن اطلاعات بسیار مفیدی را درباره چگونگی طرح ریزی و اجرای برنامه های آموزشی در اختیار می گذارد و مبنای مفیدی جهت ارزیابی عملکرد آموزشی مراکز آموزش به دست می دهد.
علی رغم اهمیت فوق العاده ارزشیابی، شواهد و قرائن موجود نشان می دهد که این وظیفه حساس برنامه ریزی آموزشی در اغلب سازمان ها به صورت مدون و منسجم صورت نمی گیرد و با مسامحه با آن برخورد می شود، علل این امر ممکن است تخصیص ندادن زمان کافی، فقدان ابزار و روش ارزشیابی مناسب و نبود متخصص آموزشی باشد و یا امکان دارد پیچیدگی خود ارزشیابی باعث این مسامحه شده باشد.
از این رو، ارزشیابی آموزش فرایند جمع آوری ستاده های مورد نیاز برای تعیین اثربخشی آموزش است و اثربخشی فوایدی است که سازمان و فراگیران از آموزش دریافت می کنند. فواید آموزش برای فراگیران شامل یادگیری مهارت یا رفتارهای جدید و برای سازمان می تواند شامل کاهش ضایعات، کاهش غیبت، افزایش ضریب ایمنی در محیط کار و رضایت مشتریان وغیره باشد.
1-2- طراحی آموزش های اثربخش
در اثربخشی آموزش تردیدی راه ندارد، اما برای انجام آموزش های اثربخش شرایطی لازم است تا سازمان ها ضمن تطبیق با شرایط پیچیده بتوانند با تغییرات برخورد منطقی نموده و بخشهای مختلف خود را درجهت موفقیت حرکت دهند.
به همین علت و به منظور درنظر گرفتن عوامل موثر در اثربخشی آموزش های کاربردی، چگونگی آماده سازی بستر اجرای آموزش در سازمان ها، تحلیل نیازهای آموزشی، ارزیابی، پایش و بهبود فرایند آموزش، آموزش از راه دور و چگونگی آموزش مدیران و کارشناسان برای افزایش اثربخشی و کارآمدی آنها در سازمان، نیاز است که طراحی مناسب و علمی برای آموزش نیروهای انسانی صورت پذیرد.
در طراحی و برنامه ریزی آموزش های اثربخش لازم است تا موارد زیر مورد دقت قرار گیرد:
(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن تحقیق در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل تحقیق
همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
فایل
ها برای اینکه حجم آنها پایینتر شود وراحتتر دانلود شوند با فرمت rar یا
zip فشرده شده و پسوردگذاری شده اند. پسورد همه فایل های این سایت یکسان
است.
برای دریافت پسورد فایل اینجا کلیک کنید
مقدمه
در عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دانش به عنوان عامل اساسی و منبع حیاتی سازمانها در عرصه رقابت، برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار محسوب میگردد. همگام با چرخش از سوی اقتصاد مبتنی بر صنعت به اقتصاد مبتنی بر دانش، سازمانها نیز خود را بر آن داشتهاند تا با تکیه بر دانش و اطلاعات و استفاده از آن در فرآیند کسب و کار توان رقابتی خود را افزایش دهند. برای پاسخ به این سؤال مهم که چرا اصولاً برخی سازمانها در صحنه رقابت موفق هستند؟ نیازمند درک نقش حیاتی دانش در آنها میباشیم. به طور کلی سازمانها به دو دسته از داراییها ( سرمایه ) تکیه میکنند: داراییهای ملموس و داراییهای ناملموس. آنچه تا چندی پیش اهم توجه سازمانها را به خود جلب کرده بود کسب و بهینه سازی داراییهای ملموس مانند ماشین آلات و تجهیزات بوده است. اما امروزه سازمانها دریافتهاند که داراییهای ناملموس مانند سرمایه فکری، تجربیات، دانش سازمانی و اطلاعات موجب موفقیت و بقای آنها میشود. امروزه شرکتها به این نتیجه رسیدهاند که باید به آنچه میدانند ( سرمایه فکری ) بیش از آنچه دارند ( سرمایه مادی ) اهمیت بدهند. سازمانها با درک اهمیت و نقش حیاتی مدیریت دانش اشتیاق وافری به اعمال این سیستمها از خود نشان میدهند. اما واقعیت این است به دلیل عدم وجود تصویری روشن از آنچه میخواهند به آن دست پیدا کنند، نمی توانند به صورت ایده آل و مطلوب این سیستمها را طراحی و اجرا کنند. در صورتی که فرآیندهای مدیریت دانش مانند خلق دانش، کسب دانش، نشر دانش، کاربرد و نگهداری دانش به شیوه ای نظام مند و برنامه ریزی شده در سازمانها اعمال شود میتوان شاهد اثرات شگرف آن در ایجاد مزیت رقابتی در بخشهای مختلف سازمان بود. برای اینکه بتوانیم ضرورت توجه به اجرای طرحهای مدیریت دانش در سازمانها را مطرح کنیم نیازمند شناسایی دقیق نتایج استفاده از این طرحها در بخشهای مختلف سازمان هستیم تا کنون تحقیقات زیادی درباره مفهوم و فرآیندهای مدیریت دانش انجام شده است اما سازمانها و شرکتها به دنبال چیزی فراتر از این میباشند؛ امروزه در شرایط سخت رقابتی سازمانها به دنبال این هستند که آیا اجرای طرحهای مدیریت دانش میتواند برای آنها عامل ایجاد تمایز و مزیت رقابتی باشد؟ از این رو تحقیق پیرامون مدیریت دانش با محوریت بررسی اثرات آن بر فرآیندهای مختلف سازمان ضروری به نظر میرسد. مدیریت دانش به عنوان ساز و کار اعمال فرآیندهایی در سطح فردی،گروهی و سازمانی جهت ایجاد شرایطی که دانش و اطلاعات بتواند در زمان مناسب در اختیار افراد قرار بگیرد،تا کنون در محافل علمی و سازمانی مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است.عمده این تحقیقات پیرامون زیر ساختها، فرآیندها، ساز و کارها، ابزارها و در موارد محدودی اثر آن بر برخی از عوامل مانند بهره وری، سودآوری یا عوامل ایجادکننده مزیت رقابتی مانند نوآوری مورد مطالعه قرارگرفته است.تحقیق و مطالعه پیرامون مدیریت دانش از منظر محتوایی گر چه میتواند در بسیاری از موارد مدیران و سایر کنشگران سازمانی را نسبت به شناخت و آگاهی از چیستی مدیریت دانش رهنمون باشد اما به تنهایی کافی نیست. در شرایط موجود مدیران به عنوان کنشگران اصلی سازمان به موضوعهای سازمانی از منظر کارکردی و اجرایی مینگرند و اهمیت و ضرورت اعمال یک ساز و کار را از طریق ارزیابی اثرات و کارکردهای آن مورد ارزیابی قرار میدهند.همچنین عمده تحقیقات انجام شده پیرامون مدیریت دانش از منظر کارکردی به ارزیابی اثر مدیریت دانش بر یک عامل مانند نوآوری یا مدیریت روابط با مشتریان متمرکز شدهاند و از نگاهی جامع به این موضوع غفلت نموده اند.با توجه به این موارد در این تحقیق بر آن شدیم تا با رویکردی جامع اثرات مدیریت دانش را بر بخشهای کارکردی مختلف سازمان مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.
پرسشهای پژوهش
مدیریت دانش بر زنجیره ارزش فعالیتهای شرکتهای فعال در صنعت نرم افزار چه تأثیری دارد؟
آیا میان مدیریت دانش و پشتیبانی از تصمیم گیری مدیران رابطهی معنی داری وجود دارد؟
آیا میان مدیریت دانش و توسعهی مهارتهای تخصصی نیروی انسانی رابطهی معنی داری وجود دارد؟
آیا میان مدیریت دانش و نوآوری در ارائه خدمات و محصولات رابطهی معنی داری وجود دارد؟
آیا میان مدیریت دانش و بهبود مدیریت روابط با مشتریان رابطهی معنی داری وجود دارد؟
آیا میان مدیریت دانش و توسعهی بازار محصولات و خدمات رابطهی معنی داری وجود دارد؟
مدیریت دانش چه تأثیری بر توسعه مهارتهای تخصصی نیروی انسانی دارد؟
مدیریت دانش چه تأثیری بر نوآوری در ارائهی خدمات و محصولات دارد؟
مدیریت دانش چه تأثیری بر افزایش رضایت مشتریان از خدمات دارد؟
(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن تحقیق در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل تحقیق
همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
فایل ها برای اینکه حجم آنها پایینتر شود وراحتتر دانلود شوند با فرمت rar یا zip فشرده شده و پسوردگذاری شده اند. پسورد همه فایل های این سایت یکسان است.
برای دریافت پسورد فایل اینجا کلیک کنید